Bine v-am regăsit la un nou articol de blog!
Dat fiind faptul că perioada rece a anului se face simțită din ce în ce mai tare, am decis să abordăm un subiect pe placul iubitorilor de mașini electrice. Este vorba despre modul în care se comportă mașinile electrice în această perioadă.
Iarna e văzută ca o adevărată sperietoare pentru mașinile electrice. Și pe bună dreptate. Temperaturile scăzute reduc din autonomia oricărei mașini cu zero emisii. Indiferent de capacitatea bateriei. Iarna cu mașina electrică prezintă avantaje și dezavantaje, iar cea mai mare necunoscută este legată de cât de mult influențează frigul autonomia.
Când temperaturile scad la -5 grade Celsius începe să fie rău. De la -8 grade Celsius în jos e și mai rău. Autonomia unei mașini electrice începe să fie afectată semnificativ de frig începând cu temperaturi de -5 grade Celsius. Până acolo totul se încadrează în niște limite rezonabile: consumul e mai mare, dar nu dublu sau mai mult decât dublu, încălzirea bateriei durează mai puțin, schimbarea temperaturii în mașină (climatizarea) cu 1-2 grade în plus sau în minus nu afectează prea tare bateria.
Pentru a exemplifica cât mai concret am apelat la specialiștii în domeniu, care ne-au dat următoarea situație: „Doar pentru că este frig autonomia scade de la aproximativ 240 km (vara) la 195 km (iarna). Fără căldură. Când pornești și căldura (ceea ce e perfect normal și recomandat) se mai duc circa 25 km din autonomie. Climatizarea setată pe 22 grade Celsius, AUTO, fără A/C. În funcție de momentul în care schimbi temperatura în mașină (adică dacă ai apucat să mergi cu mașina ceva timp sau nu), creșterea temperaturii cu 1 grad în habitaclu poate însemna scăderea autonomiei cu 3 până la 8 km.”
Și încărcarea se face mai greu la temperaturi mai mici -7 grade Celsius. Mașina poate trage dintr-o priză de mare putere (50 kW DC) cam 0,25 kW/minut în aceste condiții. Dacă temperatura ambientală este mai mare (undeva peste -5 grade Celsius), mașina poate trage cam 0,6 kW/minut. Doar pentru că e ger încărcarea devine de 2,5 ori mai lentă față de alte anotimpuri în care temperatura ambientală este mai ridicată.
Bateria se încălzește greu și se răcește greu. Spre deosebire de un motor pe combustibil fosil, încălzirea motorului electric este nerelevantă și neinteresantă.
Mai mult ne interesează bateria, pentru ca ea are de suferit când e frig. Un motor pe benzină sau diesel se încălzește în câțiva kilometri și câteva minute, maximum 15.
Precondiționarea este esențială dacă doriți să parcurgeți fără emoții distanțe mari, Precondiționarea înseamnă, simplu spus, procedeul tehnic prin care bateriile și habitaclul sunt aduse la temperatura optimă folosind curent direct din priză, nu din baterie, prelungind astfel autonomia. Astfel evitați rularea cu bateria rece și cabina este deja încălzită. Totul folosind curent din priză.
Așadar, în perioada anului cu temperaturi negative frecvente mașinile electrice pot avea serioase probleme legate de autonomie.
Vă mulțumim că ne-ați fost alături și de această dată și vă invităm să rămâneți cu ochii pe noi pentru urmează și alte articole interesante.